torsdag 6 november 2008

Snöbollar

De här små tryfflarna i vit choklad rullade i kokos-flingorär helt fantastiskt goda! De har en självklar plats bland mina julgodisar sen jag fick receptet av min kompis Anna för många år sedan. Tänkte göra några till första advent. Bilden är från Buffé, men det är inte samma recept.


Snöbollar i vit tryffel, ca 25-50* st.
200 g vit choklad
½ dl grädde
1 ½ msk smör
6 msk kokosflingor
florsocker

Gör så här:
Värm grädden tills den kokar.
Ha i smöret.
Smält chokladen i vattenbad och rör i gräddblandningen.
Blanda i kokosflingorna och häll upp blandningen på ett fat.
Ställ att stelna i kylen 1h.
Forma till 1 cm stora bollar och rulla i kokos.
Förvara i kylen i lufttät burk.
Jag brukar ha lite extra florsocker i burken och skaka om lite så att de ser aldeles nyrullade ut innan jag lägger upp dem på ett fat.
*Kommentar/Varning:
Jag har förstått att det kan vara svårt att få ut 50 st på detta recept och vill bara förtydliga att jag gör dem väldigt små - när kokosen är på är de inte större än 1,5 cm diameter, vilket är riktiga minitryfflar!
En fördel är att även om man vill hålla igen på sockerintaget så kan alla unna sig att smaka på dessa små vita choklad tryfflar rullade i kokosflingor, snöbollar.
Gör man dem normalstora räcker receptet enligt kommentaren nedan bara till ca 25 snöbollar, vilket ju är helt logiskt :-)
Har svårt att inte avsluta med ett "storleken har ingen betydelse", förlåt...

2 Comments:

Anonym said...

Jättekul med recept, men hur lyckas du få till snöbollarna till 50 st??
Jag gjorde efter ditt recept idag och det blev inte mer än ca 30 stycken. Och de var väldigt små. Om du gjorde 50, måste du ha rullat dem i en ärtas storlek??
Kanske har jag gjort nåt konstigt fel, (men jag följde receptet som det stod), eller så kanske du ska ändra antalet till 20-25 st så din fina blogg blir lite mer tillförlitlig. Annars vet jag inte om jag vågar lita på andra recept...lite trist, så ett gott tips så att inte fler får känna sig lurade. God Jul!

Anna said...

Hej, Vad roligt att du provade receptet - och en ros till dig för att du tog dig tid att kommentera!!!
Jag ska definitivt skriva en liten "varning" om att för att få ut 50 st ska de vara mycket små :-)Små som ärtor är väl att ta i, men mer än 1-1,5 cm i diameter är de ju inte och jag får verkligen ut jättemånga ur receptet, så jag tycker inte att jag luras... När jag rullar dem tar jag vad som känns som löjligt lite chokladmassa, men när jag rullat dem i kokos är de bara "små". Tycker det är trevligt att de skiljer sig i storlek mot annat julgodis. När de inte är stora som en Motzartkula är det fler som känner att de kan smaka - även om man tänker på vikten.