måndag 10 november 2008

Körsbärsnougat

Jag har en bok som Anne Wilson skrivit - Sötsaker och Choklad. Där finns det ett recept på körsbärsnougat och jag tycker att de ser så snygga ut och har länge varit väldigt sugen på att testa det. (Tyvärr kunde jag inte hitta någon bra bild, men tyckte denna var bättre än ingen...) Jag har redan köpt syltade körsbär så jag har på känn att i år kommer det att bli av...

Körsbärsnougat 26 bitar
½ dl kondenserad mjölk
1 tsk vaniljsocker
1 msk brunt farinsocker
1 3/4 dl mjölkpulver
1 2/3 dl syltade körsbär, hackade

Gör så här:
1. Blanda kondenserad mjölk, vaniljsocker och farinsocker i en medelstor bunke. Tillsätt mjölkpulver och körsbär och rör om med träsked tills allt har blandats.
2. Stjälp upp smeten på en arbetsyta täckt med ett tunnt lager florsocker. Knåda degen slät, dela i två delar och rulla varje del med handflatorna till en 2,5 cm tjock rulle. Strö över mer florsocker och lägg rullarna i kylskåp tills de är fasta i konsistensen. Skär dem då i 2,5 cm långa bitar. Förvara i lufttät burk i kylskåp.
Är det någon som har gjort något liknande och vill dela med sig av sina erfarenheter? I annat fall får ni invänta min recension lite senare i december.

4 Comments:

Jultider said...

Oj, har aldrig ens tänkt tanken att göra det själv men nu blev jag ju riktigt sugen. Kanske skall testa?!

Anna said...

Eller hur! Berätta hur det gick om du hinner före mig.

Anonym said...

Låter ju inte alltför avancerat. Kanske skulle testa det. Gottgris som man är.../Åsa

Jultider said...

Mjölkpulver är det skummjölkspulver?