måndag 24 november 2008

Schackrutor

Så var det dags för min paradkaka - Schackrutan. Eftersom jag har många års erfarenhet av just schackrutor så har jag ett par tips för att få dem riktigt fina - och goda såklart!
Schackrutor ca 50 st
Ingredienser:
4½ dl mjöl
1 dl socker
200 g smör
Smaksättning:
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
Gör så här:
Blanda samman mjöl, socker och smör till en deg. Dela den i två lika delar och tillsätt vaniljsocker i den ena (bäst att börja med så att man inte får chokladfärg i den vita degen) och kakao i den andra. Forma 2 vita och 2 bruna rektangulära "korvar" och sätt ihop dem så att de formar ett schackmönster. Tryck ihop till en tjockare "korv", platta till så att tvärsnittet är kvadratiskt, rulla in i bakplåtspapper och lägg in i frysen 15 min. Sedan är det dags att skära till 3 mm tjocka skivor och lägga upp på plåtar med bakplåtspapper. Eftersom degen är kall, håller skivorna formen bättre, men när man skurit ett par stycken blir tvärsnittet ändå något rektangulärt. Då vänder man "korven" ett kvarts varv och skär vidare. Upprepa vid behov.
Grädda i mitten av ugnen i 200 C i 8 minuter. Låt svalna ordentligt innan de läggs ner i en burk. Håller sig bra i frysen i upp till 2 månader.

5 Comments:

Dorpan said...

älskar också att göra schackrutor, men jag gör mina lite tjockare, blir inte så spröda o sköra då=)
Såg jättegoda ut iaf=)

Julhuset said...

Schakruter är roliga att göra och super goda.

Anonym said...

haha, jag undrade på förra inlägget hur du får rutor men nu vet jag

Anonym said...

Ooooooooooooo, schackrutor!!!!! Det måste jag testa!

dreamz said...

Åhh, jag hade helt glömt bort dessa kakor. Men tack för tipset, nu ska det bakas...