onsdag 19 november 2008

Köttbullar

Snacka om att vara ute i god tid... men lugn, det finns en helt naturlig förklaring:
Jag har varit bortrest ett par dagar och var och storhandlade igår. När jag kom hem visade det sig att vi hade totalt 3kg köttfärs. Så vad gör man? Köttbullar såklart! Jag rullade, rullade och rullade 2kg köttfärs till hundratals små köttbullar. Några la jag undan till middagen, men resten frös jag ner. Köttbullar till julbordet - check! Jag gör helt vanliga köttbullar - inte några spännande italienska med parmesan i som Pernilla Wahlgren stoltserade med i något repotage jag bläddrade förbi häromdagen. Jag tänker mig att det nog är samma typ av recept som Bamses farmor använder när hon stekte köttbullar till draken:
Bamses farmors köttbullar:
matlagningsgrädde
ströbröd
3 ägg
2kg köttfärs
1 finhackad gul lök
salt
vitpeppar

Gör så här:
Låt ströbrödet svälla i grädden, vispa i ägget och salta och peppra.
Blanda i först köttfärsen och sedan löken.
Stek en provköttbulle! (det är verkligen värt att få kryddningen rätt när man ska rulla sååå många köttbullar). Stek en ny tills du är nöjd.
Sedan är det bara att rulla, rulla, rulla, rulla, osv och sedan steka allihop. Det blev en riktigt stor skål full och de var supergoda!

3 Comments:

Dorpan said...

Släng i lite finhackad persilja med mmmmm.....Supergott!

Jultider said...

Skönt att redan ha gjort köttbullarna. Jag hade med tänkt att göra våra snart. Vi är väldigt många som firar jul tillsammans i våran familj så det behövs måånga köttbullar här hemma

Anna said...

Dorpan, tack för tipset - men det får jag prova ett annat år. Nu rullar jag inte en enda till i år!

Jultider, ja det är riktigt skönt att ha det gjort, men det kommer nog att norpas av dem innan jul också skulle jag tro - eller vad gör man när barnen ska ha mat och köttbullarna bara ligger helt färdiga och goda i frysen?