söndag 2 november 2008

Julduken är klar

Jag sydde en julduk hos svärmor igår. Hon har en brodyrsymaskin och då går det undan. Jag sydde först en löpare av vitt linnetyg. Sen valde jag ett par juliga motiv och satte igång. Det är en hel del handpåläggning, men själva broderandet sköter ju symaskinen.
Bordet i matsalen har iläggsskivor så man kan skifta storlek rätt bra. Utan iläggsskivor hänger "God Jul" ner över kanten. Med skivan i hamnar texten istället på bordet. Jag tycker det funkar lika bar med båda. Eftersom det lätt blir spill på dukar tänkte jag att en löpare håller sig ren längre.
Här är bilder på detaljerna: halmhjärta, mistelkvist...


... texten "God Jul" och en snöflinga

4 Comments:

Julhuset said...

Vilken fin löpare du har gjort, en sådan symaskin skulle inte vara dumt i julklapp.

Anna said...

Nej, jag är väldigt glad att jag får låna den ibland - om jag fick skulle jag göra massor, men vi bor inte i samma stad och jag kan ju inte bara vara i syrummet när vi är där...

Anonym said...

Jättefin.

Mittljuvaskafferi said...

Hejsan vilken härlig blogg du har!
Vilken fin löpare du har gjort, vad praktiskt med en sådan symaskin.

www.mittljuvaskafferi.blogspot.com