tisdag 11 november 2008

Mozartkulor - piratkopior

Detta är en hemmagjord variant på Mozartkulor som har hängt med i nästan 20 år och är ett absolut måste till jul i min familj. Kärnan består av nougat. Sedan kommer ett mellanlager av marsipan som smaksatts med lite konjak. Slutligen doppas kulan i mörk choklad som fulländar smakupplevelsen...
När jag var liten var jag i Österrike med min faster och blev så otroligt förtjust i Mozartkulor att jag försökte göra egna. Nu är receptet finjusterat och jag inser att likheterna med orginalet inte är enorma - det saknas tex ett lager choklad runt nougaten innan kulan rullas i marsipan. Hur som helst heter de ändå Mozartkulor hemma hos mig - för de har det alltid gjort... och Wolfgang himself har nog inget emot det!

Mozartkulor ca 90 st
500 g mandelmassa
2 msk konjak
½ dl florsocker
250 g nougat
175 g mörk blockchoklad
Gör så här:
Blanda mandelmassa och konjak. Knåda in florsocker tills mandelmassan inte klibbar för mycket.
Tärna nougaten i 1cm3 stora kuber och ställ in dem i kylen 10 min. Rulla sedan in nougaten i marsipanen till en liten boll (nougaten täcks då nästan helt av marsipanen) Smält chokladen i vattenbad och doppa bollarna. Lägg på bakplåtspapper att stelna.
Förvara svalt i lufttät burk.
Instruktionsvideo:

6 Comments:

Helen said...

Gör också en form av mozart kulor som oftast blir fyrkanter, barnen och maken säger att det är lika goda ändå (äter i marsipan själv!).

Anonym said...

Nougat är så gott, kul att göra egen godis, detta verkar smaskens.

plingan said...

Brukar oxå göra Mozartkulor men fuskar även jag :-)
Älskar att göra eget julgodis och det får gärna innehålla choklad *ler*
Gillar din julsida och kommer definitivt att återvända!
Kram från en annan julfantast

Anna said...

Härligt att det finns så många likasinnade chokladälskande medsystrar som också struntar i om det är äkta vara eller hemmagjorda piratkopior - runda som fyrkantiga :-)

Jultider said...

Har aldrig gjort dessa men iår skall jag nog allt testa...

Anonym said...

Har alltid haft en stor tröskel mellan mig och julgodisbak, men nu har jag försiktigt smugit mig över den och testat att göra dessa, och det var ju mycket lättare än jag trodde! (det säger jag dock inte till dem som smakat och låtit sig imponeras:-) Nu ska Mr C testa att göra tryfflarna.