fredag 20 november 2009

Marängfudge recept

Jag fick syn på detta recept idag och tyckte det såg fantastiskt spännande ut. Jag har lånat receptet från är Sara Begner (kocken i Toppform). Om jag får tid i helgen ska jag testa om det är något för mig. Påminner lite om ett recept jag har på det italienskagodiset Panforte, men dess bas är av choklad Kanske skulle göra bägge, de är säkert goda tillsammans.

Marängfudge:
ca 40-50 bitar, 45minuter + 2-3 timmar att stelna

5 dl strösocker
1/4 tsk salt
1,5 dl ljus sirap
1,25 dl vatten
2 äggvitor
2tsk vaniljsocker
2dl hackade pistaschnötter
1 dl hackad mandel eller 2 dl hackade torkade tranbär
ev. 100 g hackad mörk choklad
olja till bakplåtspapper, slickepott och händer

Gör så här:
1. Blanda socker, salt, sirap och vatten i en kastrull. Koka blandningen UTAN att röra tills den blir 150 grader.
2. Vispa äggvitor och vaniljsocker till fast skum.
3. Häll sockerlagen i skummet en en tunn stråle och vispa på hög hastighet. Vispa tills konsistensen är seg och tjock.
4. Pensla 2 bakplåtspapper med olja och strö över med hackade nötter och mandel eller tranbär. Om du vill ha choklad i fudgen lägger du den längs med ena sidan av fudgen. Chokladen smälter eftresom smeten är varm så nästa steg måste ske snabbt.
5. Olja in händerna och rulla ihop smeten till en rulle. Tryck ordentligt så att nötter och mandel eller tranbär fastnar i fudgen.
6. Vira in de två rullarna i bakplåtspappren och lägg i kylen i 2-3 timmar.
7. Skär i cirka 2 cm tjocka bitar och servera.
Förvara kallt i burk med bakplåtspapper mellan lagren.

Kommentar
Det gäller att vara noggrann med temperaturen. Första gången jag provade receptet blev det katastrof, men tog sedan revanch och marängfudgen blev en klar favorit. Ge dig dock inte på denna om du har ont om tid eller saknar en ordentlig termomenter.

7 Comments:

Jul i laloland said...

Åh, det här låter intressant, tack för tipset. Jag ska också testa!

Jultider said...

Hur blev det? Ser ju mega gott ut ju.

Anna said...

Det gick inte riktigt enligt plan... det är jätteviktigt att hålla koll på temperaturen... ska göra ett nytt försök.

godis recept said...

Ett mycket bra recept. Testade igår och det blev hur gott som helst.
Rekommenderas starkt!

Anna said...

Jag tog en rejäl revanch helgen efter efter med nyinkõpt termometer och testade både med nötter, choklad och tranbär. Jättegott med alla varianterna - också är de väldigt fina :-)
Anna

kakan said...

Hej, ska också testa!
Men jag fattar inte en sak, ska man ha pistagenötter OCH mandel på ena plåten, och bara tranbär på den andra, eller?

Anna said...

@ Kakan: Jag testade så. Mandel, pistage och choklad på ena plåten och tranbär och choklad på den andra. Nu när jag provsmakat ordentligt - och hunnit bjuda andra verkar tranbärvarianten mest populär. De ger en bättre brytning mot den söta marängfudgen. Tycker dock att det är kul att ha flera varianter...