måndag 8 december 2008

Nytt pepparkakstips!

Nu kommer ett riktigt insidertips från en kompis med bagar-gener. Hon sa att om man inte vill köpa silikonunderlägg kan man istället använda en kökshandduk: Häfta fast den i bakbordet eller en stor skärbräda i trä. Mjöla in den ordentligt och baka ut degen på handduken. Degen ska släppa jättelätt och deformerade pepparkaksgubbar har aldrig varit något problem, utan de glider så lätt upp på stekspaden för att läggas över på en plåt. Just i mitten av handduken måste man fylla på med mjöl lite oftare. Lycka till alla sockerbagare! Kanske spar jag detta tips till nästa år, men om ni testar är jag väldigt nyfiken på att höra hur det gick!

5 Comments:

Anonym said...

Hm, det verkar ändå lättare att ha silikonunderlägg än att häfta i en skärbräda... :)

Du som gillar bra nöt-sortiment - jag såg idag att på vår egen Konsum här har de gjort om och har många fler nötter i lösvikt och påse än förut. Såg fint ut!

Anonym said...

hehe,,,,,jag tycker att lite av charmen ligger i att några blir smått deformerade:)

men har du tips om hur man spritsar på ett pepparkakshus snyggt? om man inte äger en sprits vill säga....misslyckas alltid....men jag kanske gör glasyren fel?

kramar

Anonym said...

Vi har alltid kavlat direkt på bakplåtspapper.

plingan said...

Har varit med och bakat på mjölat lakan (tvättat förståss ;-))och det gick faktiskt jättebra.
Mitt problem är pepparkakorna alltid blir mjuka - har du några tips på det?
Ha en skön kväll!

Anonym said...

Provade detta, vek en kökshandduk runt stor skärbräda...funkade kanon!!! tack för tipset (=